30 martie 2014

Sa dai un sens vietii

Am citit cea mai recenta interventie publica a acad. Solomon Marcus. Intrebat despre romani, starea generala de apatie si nereusita atator incercari de schimbare, academicianul o tranteste sec: " este vorba de incapacitatea oamenilor de toate varstele de a da un sens vietii."
De neputinta de a pune pasiune si hotarare in proiecte. De cultura lui "sa nu iesi in evidenta", " sa nu te bagi prea mult in seama" sau a lui "sa ai o zi usoara la serviciu". Matematicianul este de parere ca lipsa asta de implicare si spirit civic e cultivata in scolile publice, care nu par sa formeze altceva decat cetateni care "asteapta terminarea orelor de program" sau zilele de vineri (!).
Care sunt metehnele scolii si de ce scoate ea pe banda tineri apatici? Solomon Marcus insista pe 5 mari probleme:
1. Atmosfera sobra si serioasa a scolilor ucide umorul, dezbaterea libera, pasiunea, bucuria lucrurilor mici.
2. Accentul nu cade pe " a intelege", ci doar pe "a cunoaste", nu pe rationamente, ci pe memorie.
3. Sistemul este fixat aiurea pe separarea disciplinelor, nu pe activitati integrate. "Un fel de falsificare" a lumii si a istoriei, de feliere a cunoasterii si decupare a sensurilor.
4. Scoala nu tine cont ca mintea copiilor s-a schimbat in era internetului, ca achizitiile cognitive se fac astazi in alt ritm si dupa alte motivatii.
5. Artele frumoase - cele care innobileaza spiritul si intretin umanitatea in fiecare dintre noi - lipsesc din orare.
Tonul academicianului e sec si la obiect; opereaza direct pe rana: copiii nostri nu vor fi fericiti si nici nu vor invata sa-si dea un sens vietii, atata timp cat sunt tarati de la o zi la alta in scoli, fortati sa invete, sa confirme, sa multumeasca pe altii.

Niciun comentariu: