Rabi Simon sustinea: "Daca trei oameni au mancat la aceasi masa si nu s-au intretinut ci
invataturile Torei,parca au mancat din jertfele mortilor,asa e
scris:'' Toate mesele sunt pline de varsaturi murdare,nici un loc curat
nu mai este(Isaia 26;8). Daca trei oameni insa mananca pe o masa si se
ocupa cu invatamintele Torei, este ca si cum ar fi mancat la masa
Divinitatii.
Acest lucru se refera la cele scrise. Si a grait catre mine: "aceasta este masa de dinaintea Diviniatii''
(Ezechiel 41;22)
Ne intrebam, oare de ce daca trei oameni nu vorbesc despre Tora
sunt socotiti ca pacatuiesc?Am vazut deja ca si doi oameni ce stau
impreuna trebuie sa se gandeasca la Tora. Rabi Ovadia din Bartenura sustine ca daca binecuvintam dupa mancare, ne-am indeplinit datoria.
Versetul ne spune ''Trei oameni au mancat'' si nu mananca. Explicatia
ca versetul vorbeste la trecut este ca in timpul mesei nu se
discuta:''Nu se discuta in timpul ospatului'' (Talmud Taanit 5)
Misna 4,
Rabi Hanina ben Hahinai zicea: Cine vegheaza noaptea, cine merge
singur pe drum(noaptea) si inima sa se indreapta spre nimicuri,acela isi
pericliteaza viata.
Dupa Rabi Ovadia din Bartenura cel ce merge noaptea singur si
gandurile sale sunt la lucruri de nimic,mareste posibilitatea ca sa fie
atacat de talhari.In schimb,daca el se gandeste la invatatura si
incearca sa repete cele invatate, Divinitatea il va pazi de rele.
Rabeinu Iona sustine ca omul care merge singur noaptea,daca se va
gandi la nimicuri,va fi vinovat dar daca se gandeste la invatatura este
pazit.
Misna 5,
Rabi Nehunia ben Hakana sustinea:
,,Cine isi ia asupra si jugul Torei,aceluia trebuie sa i se usureze sarcinile obstesti si cele sociale.
Cel ce arunca de pe sine jugul Torei,aceluia sa i seimpuna sarcinile obstesti si cele lumesti.``
Textul acesta ne pune o dilema.Cunoastem ca invatatura Torei aduce
bucurie,asa cum gasim la regele David(Psalmi 119;162):''Ma bucur cu
cuvantul tau ca cel ce a gasit o comoara mare''.
Invatatura Torei nu este un jug ci e o bucurie si nu credem ca rabi Nehunia se gandea la jugul poruncilor.
Rambam,referindu-se la acest verset,sustine ca este vorba de
obligatia de a invata in mod continuu si in acest caz si se vor usura
celelalte obligatii.
Trebuie sa intelegem ca Inteleptul s-a referit la cel ce-si ia jugul Divinitatii cu tot ce e legat de aceasta obligatie.
Rabi Arie sustine ca atunci cand omul si-a luat asupra sa toate
obligatiile legate de Tora,atunci in mod firesc este ajutat si eliberat
de alte obligatii. Rabeinu Iona sustine ca acela ce-si insuseste Tora in tot ce e legat de ea va fi pazit de rele.
Misna 6,
Rabi Halafta ben Dosa,notabilul din Kfar,Hanania zicea:
,,Daca zece oameni sed si se ocupa cu Tora, prezenta lui Dumnezeu se afla intre ei asa cum e scris:
Dumnezeu sta in adunarea Domnului (Psalmi 82;1).
Iar daca stau cinci,de unde putem sti? Dupa versetul:<<Legatura sa a intemeiat-o pe pamant (Amos9;6)
Iar de unde stim ca macar trei oameni? Gasim la aceasta scris:in mijlocul judecatorilor judeca.(Psalmi 82;1).
Cand avem numai doi oameni de unde stim?Gasim in
scripte:<<Atunci si cei ce se tem de Domnul au vorbit unul cu
altul Domnul a ascultat(Maleahi 3;16)
De unde rezulta macar ceva despre unul?Gasim scris:<<In orice
loc in care imi vei aduce aminte de Numele Meu voi veni la tine si te
voi binecuvanta``(Exodul 20;24).
Insasi intalnirea a zece oameni asigura prezenta
Divinitatii (Talmud Sanhedrin 39)asa ca aici,de fapt,este un adaus in
sensul ca daca ei se ocupa cu Tora,Divinitatea este prezenta.In
fond,inca in pustiu cand evreii erau in fata muntelui Sinai,e scris in
Exodul 19;2.''Poporul lui Israel a poposit in fata muntelui''
si Rasi comenteaza:ca un om si cu o singura inima erau uniti-erau ca
unul.Cand se aduna zece oameni pentru orice scop in mod automat
Divinitatea este intre ei.
Dar atunci cand ei se ocupa de Tora ,intrunirea lor este spirituala, mai inalta, mai specifica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu