28 august 2014

Gazduiesc pa altii: Ce naiba puteti face voi diferit, acolo, la scoala?

Ma intreaba, invariabil, multa lume, uneori rautacios, alteori cu naivitate: "ce naiba puteti face voi diferit, acolo, la scoala, altfel decat ce fac celelalte scoli?"

Pai, pe scurt, crestem minti. Si, ca orice crescator, o putem face mai mult sau mai putin bine.

E adevarat ca mintea nu e mereu vizibila, mai ales cand vine vorba de copii. Lumea se uita la cat de mari si frumosi au crescut si rareori se opreste sa puna o intrebare-cheie ca sa afle si cum gandeste pustiul. Gandirea lui se vede mai tarziu, fie cand face o alegere inteligenta in viata, fie cand vireaza catre un destin mai norocos, fie cand va iesi din bucluc cu vreo idee sclipitoare. Si nu numai. O minte bine pregatita, in laboratoarele unei scoli inteligente, va fi centrul de comanda al echilibrului si starii de bine in viata. Cu totii ne dorim asta pentru copii.

Poti creste o minte pana la etajele ei superioare, sau te poti opri in dezvoltarea ei la nivelul 1 sau 2. Asta cred ca se intampla cu marea masa a copiilor cuprinsi in scolile romanesti: isi exerseaza doar baza piramidei - primele forme ale operatiilor cognitive. Toate manualele si mai ales testarile finale sau examenele, contin itemi care verifica MEMORAREA, INTELEGEREA si APLICAREA cunostintelor. Nota 10 a elevului masoara mintea doar pana la genunchi. Crestem minti de-o schioapa. ramanem la un analfabetism structural si o masa critica de copii care se supraestimeaza, pentru ca primesc 9 si 10 pentru nivelul 1 al jocului. Deschideti orice manual si o sa gasiti doar comenzi de genul : "memoreaza, descrie, defineste, recunoaste, localizeaza, compara, asociaza, explica, interpreteaza, modifica, rezolva, completeaza, calculeaza, demonstreaza".

O scoala "altfel" nu face lucrurile "altfel". ci doar le duce mai departe. N-o sa gasiti niciodata in programele romanesti, decat la nivel de deziderat, obiective pentru cresterea mintii mai sus de nivelul conformist si de digestie a informatie. Lipsesc cu desavarsire ANALIZA, EVALUAREA, INOVATIA SI CREATIVITATEA". Lucruri a caror absenta - de zeci de ani incoace - a afectat vizibil calitatea vietii noastre.Uitati-va pe orice test national si spuneti daca este cineva interesat sa verifice daca generatia viitoare - cea care ne va plati pensiile - stie sa: : studieze, integreze, construiasca, analizeze, investigheze, dezbata, recomande, evalueze, combine, propuna, reorganizeze, reinventeze, sa viseze."

De aceea nu ma incanta nota 10. Stiu ca in spatele ei sta o masurare a mintii pe jumatate. Daca o scoala stie sa creasca minti dincolo de nivelul lor aplicativ, atunci e "altfel". De aceea nu prea pot raspunde pe loc la astfel de intrebari limitative, pentru ca raspunsul n-ar putea niciodata sa dea masura tuturor lucrurilor fine, subtile, fascinante si miraculoase pe care le crestem acum in laboratoarele noastre.


Sursa: Oana Moraru- Helikon

Niciun comentariu: