5 septembrie 2014

Rezultatele dezastruoase de la BAC

Am urmarit cu groaza, acum cateva zile pe un post tv, un interviu cu o distinsa profesoara de lb. romana. Era ceva legat de cauzele rezultatelor dezastruoase de la bac.
Nu m-au speriat atat rezultatele, cat mentalitatea doamnei, despre care stiu cat e de raspandita si periculos imbratisata si de cei care iau decizii in educatie.

Profesoara in cauza - cu o varsa si experienta respectabile - arata sever cu degetul catre vinovati: elevii care nu-si dau interesul si care aleg rusinea de a nu munci ca restul de olimpici ai tarii. Profesoara vorbea despre interes ca despre un fel de muschi pe care tinerii aleg intentionat sa nu il foloseasca si ii invita pe toti la treaba cu ignoranta pe care ai folosi-o ca sa-i ceri unui imobilizat pe scaunul cu rotile sa joace finala campionatului de fotbal.

Mi-am imaginat ce as fi facut ca moderator - mai ales ca si acela luase deja pozitia drepti a vinovatului si dadea ingaduitor din cap, ca sa-i fie pe plac Doamnei. Mi-am imaginat ca as fi invitat-o pe Doamna sa cautam impreuna cam pe unde si-or fi pierdut copiii astia de care ne e rusine acum, interesul.

1. Poate ca l-am fi cautat, pierdut fiind, pe sub scaunele de gradinita - atunci cand copiii-s pusi sa stea cu mainile la spate sau sa coloreze in contur prestabilit.
2. Poate ca l-am fi cautat pe sub bancile de clasa I sau a II-a, pe care copiii socotesc si scriu, fara sa mai asculte macar o poveste sau sa joace un joc de rol.
3. Poate ca interesul sa se fi facut nevazut pe la clasele III-IV cand alte doamne la fel de hotarate or fi scos in fata clasei pe cei buni si i-or fi pus in ultimele banci pe cei mai lenti.
4. S-ar fi putut pierde si pe la clasele de gimnaziu, printre zecile de scheme si definitii scrise pe tabla sau printre filele de manual, pline de limbaj lemnos, clasificari si sintagme fara sens, numai bune de tocit.
5. Si sigur ca interesul sa se fi ratacit si pe dupa usile din liceu, pe care cei mai norocosi se furiseaza ca sa ajunga la meditatii si cei mai boemi, ca sa mai traga un fum.

E usor sa gasesti vinovati. Si eu sunt de acord ca sunt tare dificili si enervanti tinerii fara interes. Rusinea insa asta de care vorbea Doamna e a noastra, nu a lor. A astora care giram sistemul, il acceptam sau ne facem ca nu vedem cat de usor sufoca pasiuni, adoarme curiozitati sau inghite intrebari nerostite.

Niciun comentariu: