20 octombrie 2014

Oana Moraru: Ce face intr-o saptamana un copil de 7 ani?

Ca sa intelegem cat dezechilibru si incompetenta se afla in spatele programelor romanesti - hai sa luam orarul clasei I, asa cum il dicteaza planurile-cadru afisate pe site-ul Ministerului.
Ce face intr-o saptamana un copil de 7 ani?
1. Face 7 ore de limba romana si una de limba straina. Impactul limbii straine e zero. Limba romana e asociata cu textele obosite din manual si exercitiile lor. Cu mult scris, transcris si dictari. Rar li se mai citesc povesti, nu mai fac jocuri de rol, nu fac povestire in lant sau dupa imagini.
3. Face 4 ore de Mate care, mai nou, trebuie amestecate cu Stiinte. Un invatator trebuie sa integreze cunostinte din lumea vie in calcul si, invers, sa numere matematic partile unei plante, de exemplu. Nu exista manual pentru invatare integrata, ci un caiet de lucru - vai de capul lui! Fara obiective clare legate de observatie, analiza si experiment. Exista, in schimb, zeci de culegeri de probleme si exercitii, fara nicio trimitere tematica la lumea vie. Prin urmare, la clasele primare, proiectele pe cunoasterea naturii, curiozitati stiintifice, conexiuni despre fenomene, zone pe glob, proprietatile lumii vii, etc - sunt fie bagate intr-un amestec neclar si intamplator cu matematica, fie sunt atinse abia la a III-a si a IV-a, maxim o data pe saptamana, inghesuite in cate-o schema pe caiet si transate in vreo plansa general-explicativa.
Ca sa inteleaga parintii mai bine: in anii de baza ai formarii copiilor lor, lipsesc aproape in intregime cele mai importante cunostinte si operatii mentale despre mediu, legi, fenomene, ecosisteme, categorii simple din lumea animala si vegetala. Copiii nu invata sa se mire, sa observe, sa identifice conexiuni, sa isi explice lumea ca fenomen, ca sistem, nu percep legaturi cauzale, nu inteleg cicluri de viata si nici felul in care depindem biologic de tot ce ne inconjoara. O felie imensa de gandire si sensibilitate este extirpata brutal din formarea lor.
3. Face doua ore de Sport si doua de Muzica si miscare. (nu stiu cati profi de muzica stiu "action-songs" sau au in repertoriu jocuri muzicale. Nici miscarea nu stiu dac-o fac la marginea bancii sau in banca). Face Religie si Dezvoltare personala. (o chestie noua, interesanta, care seamana cu Ed. Civica, dar care are de anul asta, un nume mai dragutz). Face si doua ore de arte plastice.
4. Abia la cls. a IV-a copilul se intalneste cu Geografia si Istoria - foarte arid organizate. Din ele lipsesc informatii despre inventatori, exploratori, istorici si geologi. Niciun model uman de reusita, cercetare, descoperire, aventura. Cativa voievozi romani care inca se predau dupa povestile lui Al. Mitru si cateva lectii despre forme de relief, cu tot cu obligatia de a toci nume de munti si ape, dealuri si depresiuni.
Ciclul primar se incheie cu multa matematica pe hartie, (furata adesea din orele de sport sau pictura), multe analize gramaticale si compuneri cu plan dat si cateva amintiri vagi despre Mihai Viteazul si Carpatii Meridionali.
Vorbesc aici de copilul mediu, cel in care nu se baga bani de meditatii si nici cursuri de limba straina. Vorbesc strict de cat gandesc specialistii care dau legi si, teoretic, sanse egale de dezvoltare si echilibru.
Vorbesc despre asta - desi la noi la scoala am gasit de mult solutii pentru aberatiile ministeriale - pentru ca vad prea adesea parinti care pun presiuni nedrepte pe copii. Multi sunt subperformanti pentru ca nu le sunt hranite nevoile de cunostere. Cea mai mare receptivitate a copilului intre 7 si 10 ani este legata de lumea vie. De fascinatia naturii, a ecosistemelor si a fenomenelor. Uitati-va pe orarele copiilor si vedeti cat li se rapeste din lucrurile care cu adevarat conteaza! Si pe urma cereti-le sa fie olimpici la Matematica sau dornici de lectura!
Mie asta-mi pare o mutilare: un drept luat. Sa nu faci zilnic cu copiii ore despre lumea vie, plante si animale, apa si pamant - e ca si cum ai tine creierul pe o dieta. Una care sa-l "slabeasca" bine de tot

Niciun comentariu: