Unul dintre cele mai mari pacate ale sistemului actual de invatamant
este stilul directiv. Copiii invata de mici ca telecomanda propriei
formari sta musai in mana adultului din fata clasei.
Lasand la o
parte nivelul slab de pregatire a celor care devin profesori, cel putin
in ultimii ani - lucru pe care nu-l putem controla, pentru ca e unul de
natura economica - ma uit la cei inca foarte competenti si stiutori de
carte. Oricat de norocoasa ma consider sa am la clasa un astfel de om,
am sa-l respect cu adevarat daca va sti sa faca cel mai important lucru:
acela de a pune insemnele puterii proprii in bratele copiilor.
Transferul de putere e miraculos in invatare. Pana la asezarea lectiei
pe tabla, mai este un exercitiu absolut necesar: acela care starneste
mecanismele automotivarii. Putini il fac, pentru ca putini reusesc sa nu
se mai cramponeze de puterea lor de adult investit cu pix rosu si
catalog.
E in acelasi timp adevarat ca la cat de stufoase sunt
continuturile romanesti, un profesor bine intentionat va renunta la tact
si trucuri psiho-emotionale si-si va alerga copiii prin materie ca un
vechil constiincios cu biciul in mana, pe aratura.
E un cerc vicios:
probabil ca am vrea cu totii sa nu ne mai chinuim copiii si sa-i facem
sa iubeasca sa invete. N-avem timp pentru asta pentru ca e mult si greu
de invatat, iar pentru noi, mult si greu - am fost invatati ca e o
chestiune buna. Probabil ca am vrea cu totii sa decongestionam materia,
dar totusi ne amintim ca pe vremea noastra cei mai apreciati erau cei
care se chinuiau, oboseau si asudau demonstrativ.
Nu stiu cand se
vor schimba lucrurile pentru copiii nostri. Stiu doar - ca profesor
angrenat intr-un sistem aberant si cu mainile legate - pot macar sa-mi
deschid inima si sa pun din cand un cand telecomanda in mainile
copiilor. E greu, e haotic, e riscant pentru linistea clasei, dar extrem
de benefic pentru cine invata ei ca pot fi.
Sursa Oana Moraru
2 comentarii:
Baza este educatia emotionala. De aceea si exista proiectul Recunoaste Emotia.
aici eu unul aș ține cont de ceea ce spune Carol Dweck despre ”mindframe”: fix, respectiv de creștere...
Trimiteți un comentariu