Ni se enumera calitatile bune si cele rele ale omului, cele de apreciat si cele de care trebuie sa se fereasca.Cel ce are un ochi bun si se multumeste cu ceea ce are,cel ce e neorgolios si are un suflet bun,are calitatile patriarhului Abraham. Se citeaza ca patriarhul Abraham a spus regelui Sodomei(Genesa 14;23):''Ca nici o ata si nici un siret de incaltaminte nu voi lua din toate cate sunt ale tale ca sa nu zici:Eu am imbogatit pe Abraham''. De asemenea el zicea (Genesa 18;27):''Sunt pulbere si cenusa''.Sotiei sale,Sara,ii spunea(Genesa 12;11):''Stiu ca esti o femeie frumoasa'',la care in Midras se remarca ca pana atunci oare nu se uitase in ochii ei?,se conchide ca,intr-adevar,din modestie,nu se uita''.Aceste trei calitati sunt contrare celor ale lui Valaam cel rau.
Un ochi rauvoitor este cel care cere mita si este rauvoitor fata de celalalt.Acest om are mandrie si este plin de patima. Aceste calitati sunt ale lui Valaam cel rau,care pentru bani a acceptat sa blesteme poporul evreu.Textul ne spune ce deosebeste discipolii lui Abraham de discipolii lui Valaam.
Discipolii lui Abraham se bucura de aceasta lume si ajung la viata viitoare,asa cum gasim la profetul Isaia 41;8:''Samanta lui Abraham iubitul meu''.
Discipolii lui Valaam mostenesc iadul, caci acest Valaam, cu sfatul sau, a facut sa moara 24 000 de suflete,facea inselaciuni si locul sau este numai in iad.Putem sa ne intrebam de ce se face aici o comparatie intre Abraham patriarhul si Valaam cel rau si nu intre Mose si Valaam.Teoretic,epoca intre Abraham si Valaam este mult mai departata decat epoca lui Mose si Valaam.Mose avea toate calitatile,dovada ca pana in zilele noastre nu avem un profet ca Mose.Raspunsul il gasim la Intelepti,care sustin ca Tora are doua baze principale:Tora-p care Mose a primit-o de la Sinai-si a doua,caracterele parintilor nostri strabuni:Abraham,Isac si Iacov.Caracterele lor au ramas intipaite pe veci.
De la patriarhul Abraham avem noi primele caractere bune care s-au inradacinat in poporul evreu.
Din aceasta cauza Tana il ia in considerare pe Abraham si nu pe Mose cand vine sa compare cele doua categorii de caracter.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu