Toate
tarile asiatice despre a caror economii ne miram astazi ca au recuperat
decalaje in mod spectaculos si-au inceput cresterea investind si
reformand dramatic educatia.
Pana si tarile fostei Uniuni
Sovietice au investit sistematic in reformarea si pregatirea cadrelor
didactice, in construirea unor programe private care sa stimuleze
creativitatea si interesul pentru noile tehnologii.
Turcia a infiintat scoli de excelenta si pregatire a copiilor supradotati.
Polonia, foarte asemanatoare modelului romanesc de educatie acum 20 de
ani, este astazi mult inaintea Romaniei la testarile Pisa si in crestere
spectaculoasa in statistici ale competentelor.
Scoli de stat din Spania si Italia au combinat programele traditionale cu modelele Cambridge inca de la ciclul primar.
Alternativele private sunt peste tot finantate si de stat sau direct
sprijinite de agenti economici interesati de cresterea copiilor si a
mintilor lor.
In Romania, copiii nu sunt o prioritate. Resursa
noastra cea mai la indemana – inteligenta – ramane inca neexploatata.
Cele mai dragi si apropiate fiinte sunt inca ajustate si modelate dupa
criteriile la care Europa si Asia au renuntat cel mai tarziu acum 20 de
ani.
Scolile romanesti functioneaza dupa reguli ridicole,
ignoranta psiho-pedagogica, decalaj tehnologic si lipsa totala de
sincronizare cu nevoile pietii.
Singurele lucruri puternice
in scoala romaneasca sunt reactia de aparare, solidaritatea in
camuflarea esecului si numarul crescator al scuzelor.
Numarul
copiilor olimpici si al profesorilor dedicati este nesemnificativ. A
ramas acelasi in ultimii 20 de ani. Nu sunt produsul sistemului, ci
zvacnirea naturala a inteligentei in orice zona a planetei. Nici nu sunt
o resursa cu impact pentru economia Romaniei.
Ignoranta si
inertia sunt atat de raspandite, incat au devenit norma. Suntem cu totii
– profesori si copii – intr-un tren foarte incet, o mocanita, pe langa
care trec accelerate si garnituri express, fara sa avem macar sansa sa
zarim profilul calatorilor in fereastra.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu