10 aprilie 2015

De la altii: Are copilul tau un profesor secer?

Are copilul tau un profesor sever, serios si foarte muncitor, care-l face sa lucreze mult si constant?
Are copilul tau un profesor spectaculos, amuzant si prietenos, care-l face să vină de drag la şcoala şi să îi aştepte lecţia cu interes?
Ei bine, e posibil ca mintea copilului tău să nu beneficieze cu adevărat nici de la unul, nici de la celălalt. Sunt câteva clişee despre tipologia profesorilor care amână discuţia cea mai importantă: ce face, cu adevărat, fiecare, pentru a dezvolta obiceiuri sănătoase de gândire şi raționamente productive la clasă?
Poate profesorul copilului tău să îţi promită încă de pe acum, cât de iute se va prinde el în situaţii de viaţă complicate, cât de bine va şti să speculeze o oportunitate, să implementeze un plan, să gândească o soluţie care să-l scoată din impas, să vândă corect o idee pentru a capitaliza încrederea şi respectul celorlalţi? Sau este de la sine înţeles că dacă înveţi bine şi munceşti mult gândirea capătă natural cele mai strălucite calităţi?
Tu îl vezi acum muncind serios, asudând pe caiet, câștigând concursuri şcolare şi ai o stare relativă de mulţumire şi chiar mândrie. Sunt ele justificate? Eşti absolut sigur că va transfera aceste raționamente apreciate deocamdată de profesorii lui şi în viaţa lui viitoare de adult? Că va şti să se uite la o situaţie din mai multe puncte de vedere, că va căuta argumente relevante, că va face asocieri interesante, acolo unde nimeni nu vede conexiuni posibile, că va vedea lucrurile dincolo de suprafețele lor superficiale, că va intui complexitatea problemelor că își va recicla si reconstrui reţelele de explicaţii, că va rămâne curajos şi curios, că va fi asertiv şi pozitiv? Că va găsi resurse de creativitate şi umanitate în el acolo unde majoritatea se blochează?
Mai ales acum când diplomele oricum nu mai sunt nicio garanţie şi succesul şcolar e relativ pentru lumea de dincolo de porţile şcolii, ce anume trebuie să urmăreşti la profesorii copiilor tăi? Ce pretenţii trebuie să ai de la şcoala lui, ca să te asiguri că mintea lui va fi un aparat bun de orientare în viaţă?
Așa cum am pretenţii de la medicul meu să aplice protocolul corect de investigare a stării mele, să o evalueze din toate punctele de vedere, să mă trateze, monitorizeze şi să îmi promită însănătoşire, așa ar trebui să am şi de la profesorii copilului meu. Nu trebuie să mă uit neapărat la stilul lui - spectaculos, sever, serios sau cool. Pot fi şi una şi alta. Interesul meu este să văd ce protocol de gândire solicită copilului meu: unul reproductiv şi aplicativ, care să îl limiteze la stadiul unui aparat docil sau unul care să urmărească în permanenţă cum se ramifică raționamentele, cum ştie el să reflecteze, să adopte strategii noi, cum ştie să testeze soluţii, să își argumenteze alegerile etc.
Uitati-vă in caietele copiilor voştri şi nu vă bucuraţi când vedeţi şiruri lungi de exerciţii. Bucuraţi-vă când vedeţi acolo cuvinte sincere, argumentând alegeri, sustinând puncte de vedere, dezvoltând ipoteze, testând, în eșec şi încercări repetate, o idee sau alta. Uitaţi-vă dacă paginile lor arată ca un şantier pe care se înalţă schelele unor construcţii interesante sau doar se aliniază ordonat, simetric şi plicticos în şiruri de exerciţii. Oricât ar fi ele de complexe sau bine rezolvate, nu ai nicio garanţie că mintea va face transferuri şi salturi calitative în viaţa de după şcoală.
Uită-te, în ultimă instanţă la copilul tău, dacă îi place să gândească sau doar să își facă lecțiile ca să dea bine în catalog. Profesorul bun nu e nici sever, nici serios, nici spectaculos, nici simpatic. Profesorul bun este cel care a reuşit să facă din copilul tău un strateg

sursa: Oana Moraru; manager Helikon Calarasi

Niciun comentariu: